Nederlanders vinden voedingswaarde belangrijker dan prijs
Eurobarometer over voedselveiligheid in de Europese Unie.
Voor deze Eurobarometer werden in de periode maart tot april 2022 meer dan 26.000 EU-burgers geïnterviewd, waarvan ruim 1000 in Nederland. Aanleiding was het twintigjarig bestaan van de Europese voedselwaakhond EFSA. Ruimschoots meer dan de helft (54%) van de Europeanen liet zich bij de aankoop van levensmiddelen vooral leiden door de kosten, terwijl smaak voor iets meer dan de helft (51%) doorslaggevend was (mensen konden meerdere antwoorden geven).
Voor de Nederlandse ondervraagden kwam smaak eveneens op de tweede plaats (52%), maar was voedingswaarde voor meer dan zestig procent (62%) doorslaggevend. Vergeleken met het Europese gemiddelde (41%) is dat ruim 20 procentpunten hoger. Opvallend is verder dat Nederlanders een stuk minder (24%) geinteresseerd zijn in waar hun voedsel vandaan komt (geografische oorsprong) dan de gemiddelde EU-burger (46%). Wel laten ze zich meer dan de gemiddelde EU-burger leiden door de impact van voedselprodcutie op milieu en klimaat.
Voedselveiligheid
Als het gaat om voedselveiligheid wijken de Nederlandse ondervraagden nauwelijks af van het EU-gemiddelde 43% om 46%. Ook hierbij weer enkele opvallende verschillen. Zo maakt meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zich druk om microplastics in voedsel, terwijl het Europese gemiddelde nog geen dertig bedraagt.
Verder maken Nederlanders zich drukker dan het EU-gemiddelde om dierenwelzijn en dierziektes en om milieuverontreinigende stoffen in vis, vlees en zuivel. Om residuen van bestrijdingsmiddelen, antibiotica, hormonen en steroïden, maken we ons juist weer wat minder druk dan de gemiddelde EU-burger.
Hetzelfde geldt voor genetisch gemodificeerde ingrediënten in eten of drinken. Die vormen voor slechts 17 procent van de Nederlandse ondervraagden een punt van zorg, vergeleken met een kwart van de Europese ondervraagden. Overigens is dat aandeel dalend, ook Europees.
Vertrouwen
De meeste Europese consumenten halen hun informatie over voedselveiligheid van de televisie. Ook hier neemt Nederland weer een uitzonderingspositie in. Het scheelt niet veel maar bij ons winnen kranten online of op papier het net (52%) van de televisie (50%). Ook gaan we veel meer (44%) te rade bij websites van de overheid dan de gemiddelde EU-burger (17%). Dat laatste is niet zo verwonderlijk als we zien dat Nederlanders nog steeds veel meer vertrouwen hebben in hun eigen overheid (82%) dan de gemiddelde EU-burger (66%).
Het meeste vertrouwen hebben we in huisartsen en specialisten (97%), ex aequo gevolgd door wetenschappers die werken bij universiteiten en publieke instellingen (90%) en consumentenorganisaties (91%). Maatschappelijke organisaties (Ngos) genieten in Nederland iets meer vertrouwen (73%) dan boeren en primaire producenten (71%) als informatiebron over voedselveiligheid. In de EU is het met 74% voor de boeren en 70 voor de Ngos net andersom.